CATATAN HARI INI 1 MEI 2008 (KHAMIS)

Salam…

Hari ini merupakan cuti umum sempena Hari Buruh. Tapi saya kena kerja la. Tapi saya tak kisah. Sebab tujuan saya bekerja dengan YB ni pun selain ingin cari pendapatan, saya juga ingin membuat amal kebajikan.

Hari ini saya tiba di rumah YB pukul 7.55 pagi. Hari ini YB dijemput untuk merasmikan mesyuarat agong PAS kawasan Hulu Selangor disebuah dewan auditorium bertempat di Batang Kali. Alhamdulillah, berkat kemenangan Pakatan Rakyat di Selangor, maka segala kemudahan awam dapat dinikmati oleh rakyat. Bukan macam Barisan Nasional. Dewan orang ramai pun dia buat macam dewan mak bapak dia. Itu duit rakyat. Bukan duit BN. Disebabkan tidak menagamalkan demokrasi dalam politik, akhirnya rakyat menolak BN haprak ni.

Selepas melaksanakan apa-apa yang patut, saya dan YB pun bertolak ke Batang Kali pada pukul 8.15 pagi. Sepatutnya kami kena tiba disana pukul 9.00 pagi tapi disebabkan perancangan yang kami buat tidak tepat, maka kami tiba di Batang Kali pukul 9.25 pagi.

Sampai di dewan tersebut, kelihatan perwakilan PAS kawasan Hulu Selangor sedang bersarapan di kantin dengan makanan yang disediakan oleh PAS Hulu Selangor. Walaubagaimanapun, YB telah disambut oleh pimpinan PAS Hulu Selangor dan terus dibawa masuk kedalam dewan auditorium. Saya lihat dewan tersebut agak selesa dan cukup kemudahan. YB panggil saya suruh ambil laptop dia dalam kereta sebab YB nak rasmi sambil nak bentang sebab kemenangan Pakatan Rakyat kepada semua perwakilan PAS Hulu Selangor.

bangunan dewan auditorium Batang Kali

Lima minit kemudian, semua perwakilan diarahkan masuk dewan kerana acara peramian akan dimulakan. Majlis bermula dengan aluan pengerusi majlis seterusnya bacaan doa oleh Ketua Dewan Ulama’ PAS Hulu Selangor. Selepas dari itu perwakilan diperdengarkan dengan alunan bacaan ayat suci Al-quran oleh seorang pelajar sekolah Darul Quran kalau tak silap saya la. Sesudah bacaan Al-quran tersebut, pengerusi menjemput Yang Di Pertua PAS Hulu Selangor untuk menyampaikan ucapan seterusnya perwakilan diminta bangun untuk menyanyikan lagu rasmi PAS seperti yang saya rakam dibawah ini.

para perwakilan

pengerusi, YB Dr Dzul dan Yang Di Pertua PAS Hulu Selangor mengaminkan doa yang dibaca oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Hulu Selangor

Selepas dari menyanyikan  lagu, barulah ucapan perasmian yang disampaikan oleh YB Dr Dzulkifli Ahmad. Saya pun mulalah keluar dewan sebb lapar. Saya pergi di kantin dewan dan seorang AJK yang menyediakan makanan telah menjemput saya makan bihun goreng yang disediakan. Hehe. Selamat duit ambo.

YB Dr Dzulkifli Ahmad berucap dan merasmikan mesyuarat agong PAS Hulu Selangor

Semasa makan, saya berbual dengan beberapa anggota Unit Amal Hulu Selangor. Saya bertanya tentang persiapan Jambori Amal Kebangsaan yang akan diadakan pada 30, 31 Mei dan 1 Jun 2008 nanti. Mereka kata akan berbincang dalam mesyuarat mereka yang akan dibuat esok. Saya tak bagi tahu diorang saya KSU Amal Pusat. Cuma saya memperkenalkan diri saya sebagai anggota Unit Amal Wilayah Persekutuan. Tak lama selepas tu, Abang Maskor (PA YB) call saya. Dia suruh saya bawa YB ke Kuang selepas selesai perasmian mesyuarat Agong PAS Hulu Langat tersebut. Abang Maskor kata, ada seorang pekebun muda yang mahukan YB melihat tanaman tembikai Jepun yang diusahakannya selain ingin meminta YB mendapatkan bantuan daripada kerajaan negeri untuk dia meningkatkan usaha penanaman tembikai tersebut.

Sekitar pukul 12.10 tengahari, barulah selesai ucapan perasmian dari YB dan seterusnya YB dijamu makan bersama pimpinan PAS Hulu Selangor. Selepas makan kami pun mula beredar. Saya bagi tahu YB tentang pesanan Abang Maskor tadi dan YB suruh saya bawa dia ke Kuang berjumpa dengan pekebun muda tersebut.

Sampai disana, YB terus dibawa melihat kebun tanaman tembikai Jepun yang berhampiran rumah pekebun muda itu. Umurnya kalau tak silap dalam akhir 20-an (sori, malas nak interview dia). Dari apa yang saya dengarla (tu pun kalau tak silap. Kalau silap sori haaa), dia seorang bekas gradute dan sebelum menceburkan diri dalam bidang pertanian ni dia merupakan seorang kontraktor. Saya rasa seronok bila dapat melihat orang bercucuk tanam ni. Kalaulah saya ada tanah untuk bercucuk tanam, alangkah seronoknya. Saya dan YB melihat tanaman tembikai tersebut yang dibuat secara moden. (betulke istilah saya pakai ni. Bukan tahu sangat pun pasal tanaman ni)

YB Dr Dzul bersama Abg Maskor meninjau tanaman tembikai jepun

Selepas melihat tanaman sambil diberi penerangan, pekebun muda tadi menjemput YB merasa buah tembikai yang telah disediakan. Saya pun tumpang sekaki la rasa. Emmm..best jugak rasanya. Hampir nak sama dengan tembikai susu. Dalam YB sibuk mengunyah buah tembikai tu, YB diberi lihat profail syarikat pekebun muda tadi dan dia meminta YB komen samada dia boleh mendapat bantuan dari kerajaan negeri atau pun tidak. YB bagi tahu dia yang YB akan usahakan.

YB Dr Dzul sedang merasa buah tembikai Jepun yang disediakan

Dalam pada itu, seorang pegawai daripada Jabatan Pertanian Gombak pun sampai. Dah terbalik pulak. Sepatutnya pegawai tu yang tiba dahulu sebelum wakil rakyat. Ni wakil rakyat yang tiba dulu. Tapi saya tahu, inilah sikap yang YB nak tunjukkan kepada kakitangan kerajaan untuk dijadikan contoh. Kemudian YB berbincang dengan pegawai tersebut dan meminta pandangan dia sambil dia juga merasa buah yang disediakan.

Tidak berapa lama selepas itu, ayah pekebun muda tadi menjemput kami kerumahnya untuk menjamu makan tengahari. Haaa, yang ni memang wajib untuk saya tidak menolak. Hehe. Jimat lagi la duit YB dari nak memberi makan pemandu dia ni. Habis je makan, YB minta salinan profail syarikat pekebun muda tadi supaya YB boleh mengambil tindakan susulan.

Selesai sahaja kami makan, YB pun meminta izin untuk beredar kepada pekebun muda tadi dan ayahnya . Kami beredar pada pukul 2.18 petang. Dalam perjalanan YB bagi tahu saya yang dia ada urusan keluarga selepas balik kerumah dia. Sampai je rumah, YB suruh saya balik sebab dia dah takde apa-apa program selain hal keluarga. Dalam hati saya menjerit sambil melompat-lompat Yaaaaaahhhhooooooooooooo!!!!. Maka balik la saya kerumah saya selepas itu dengan penuh kegirangan.

BERSAMBUNG..

Advertisements

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s